Underviserworkshop - keep it simple...

Per Roager, forfatter og foredragsholder, master i kommunikation og coaching afholdt i februar en meget inspirerende underviserworkshop
– Keep it simple på Frøslevlejrens Efterskole.

Formålet var at skabe et godt udgangspunkt for et nyt spirende samarbejde mellem Aabenraa Bibliotekerne og Efterskolerne i
Aabenraa Kommune samt at ”klæde os bedre på” til at håndtere de UNGE både i bussen, i bibliotekerne og på efterskolerne.
Workshoppen var en fin blanding af gruppeøvelser, individuel dialog/coaching og anerkendende teknikker.

Vi fik en god introduktion til generation X, Y og Z og de overordnede forskelle mellem generationerne krydret med Per Roagers
egne livserfaringer, som berørte os dybt.

Det var en god fælles opstart med lærere ved Efterskolerne og biblioteksansatte ved Aabenraa Bibliotekerne. Vi har fået et godt
indblik i hinandens hverdag, da der også var megen vidensdeling på tværs af fagrelationerne.

Et godt udgangspunkt for det fremtidige samarbejde med Efterskolerne.

Per Roager havde hele tiden et godt overblik og helt styr på, at vi fik en masse information og samtidig mest mulig udbytte af workshoppen.

Efterskolerne kommenterede: ”Roager er bestemt værd at høre på”! Det var en fantastisk god oplevelse, som vi varmt kan anbefale.

Med venlig hilsen

Hanne Trøstrup
Udviklingsleder Børn & Boblebussen
Aabenraa Bibliotekerne
www.aabenraabib.dk

Iben Hayduk, skuespiller og kreativ konsulent

Iben Hayduk, skuespiller og kreativ konsulent

Per Roager har skrevet en usædvanlig bog til unge. Usædvanlig, fordi han via fortællingen om sin egen ungdoms store udfordringer, er i stand til at videregive nogle af livets vigtigste principper for succes. Dette gør han på en så levende, medrivende og inspirerende måde, at man har svært ved at lægge bogen fra sig. Med en blanding af levende fortællinger, brugbare begreber, og malende beskrivelser, formår han at give læseren en dyb forståelse for hvad der skal til for at lykkes i livet. Det er en bog der giver håb, mod og styrke. Med Per Roager som rollemodel, og eksempel på en der overvandt nogle af livets største udfordringer, bliver man langsomt men sikkert ledt ind i en tilstand af håb. Det håb der opstår når en anden går foran, og kommer i mål. Det håb der maner til handling og siger: ”Når Per kan, så kan jeg også!”

Ida Christence Billesø Fleischer-Priemé

Ida Prieme

Jeg synes at bogen var rigtig inspirerende for mig, fordi at bogen omhandler en ung teenagedreng, som har en haft en hård barndom. Han fortæller en masse om sine problemer med venner og familie, og det lære man super meget af.
Jeg tænker meget over hvad jeg gør, hvad jeg siger, hvorfor jeg gør det, og hvorfor jeg siger det.
Bogen har vist mig en helt anden side af teenagelivet.
Inden jeg læste bogen tænkte jeg ikke lige så tit over at jeg hvad jeg sagde til mine veninder og venner. Nu taler jeg ordenligt, og tænker meget over hvor mine veninder og venner har det, og tager fat i dem, hvis jeg kan se at de virker kede af det...

Jeg har lært at værdsætte mine venner, veninder og familie.

Håber at mange andre teenagere, kan få en masse hjælp ved hjælp af denne bog :-)

Jan Fruergaard - Selvstændig

jan fruergaard

”Tør du, vil du, kan du?” – er en bog i sin helt egen unikke kategori.
En ung mands bekendelser – skrevet af den voksne Per, der kigger tilbage på sin egen heftige og sårbare ungdom.

Hudløst ærligt og blottet for en hver ”looking good”, deler Per sit teenagelivs fiaskoer og succeser.
Han gør det tydeligt for både den unge læser (og for en gammel rotte som mig), at vi altid har et valg, når livets omstændigheder viser sine mange ansigter. Og at valget (og ikke omstændighederne) er afgørende for, hvordan vores liv former sig.

Jeg mindedes, mens jeg læste, med glæde og smerte min egen ”drenge”-ungdom – nogle sjove men også sindsygt hårde år med druk og fest, svært ved at nå pigerne og en evig kamp for at hører til, passe ind og være god nok.
Havde jeg haft Pers bog ved hånden dengang, havde jeg nok forstået, at jeg ikke var den eneste dreng i verden med stærke følelser. Og med den bevidsthed havde jeg helt givet fået modet til at træffe nogle andre beslutninger. I stedet har jeg måtte bruge et par dekader på personligudvikling for at nå tilbage til min indre kriger.

Per er i ”Tør du, vil du, kan du ?” en rollemodel for vores unge drenge, så de kan være stærke unge mænd med åbne blottede og modige hjerter.

I en verden hvor vi med den ene hånd forsøger at opdrage vores unge til at turde stå ved sig selv og med den anden hånd flasker dem op i en verden af selv-iscenesættelse, er ”Tør du, vil du, kan du?” en kærkommen gave.

Vores verden skriger på drenge og unge der tør. - Tak for dejlig læsning.

Lektørudtalelse - Lars Larsen

Udtalelse og blåstempling af bogen fra Lars Larsen DBC

BilagStørrelse
Lektørudtalelse_412011_1.jpeg1.08 MB

Bodil Humlebæk, Teenagecoach.

Bodil Humlebæk

En bog der med autencitet og dristighed, tør sige tingene højt og åbne for den dialog, som er så tiltrængt for teenagere og de voksne, som er omkring dem. Ensomhedsfølelsen er en tung følgesvend for mange unge, som oplever sig meget alene med deres historier og ofte negative selvopfattelse.

Her er der genkendelighed, indsigt og håb. Forfatteren taler med, kommenterer og stiller udfordrende spørgsmål, der sætter gang i refleksionen. Et wake up call på en kærlig og omsorgsfuld måde!

Den gør i allerhøjeste grad også noget ved de voksne omkring teenagere! 
Så læs den kære forældre, lærere og andre voksne, så du forstår din teenager bedre!

Lianne Hansen, lærer på Ruds Vedby Skole i Vestsjællands Amt.

Lianne Hansen underviser

Jeg har i flere år fremlagt et forslag om, at vi startede skoleåret i overbygningen med et kursus, hvor vi skulle hjælpe eleverne til mere selvindsigt og øget selvværd, men jeg har ikke rigtig fået gang i projektet, fordi jeg ikke lige havde det oplagte materiale til denne aldersgruppe. Men nu er bogen her!
Bogen: ”Tør du, vil du, kan du? Er en bog om Pers forskellige udfordringer i livet og jeg kan se en mange af mine elever i hans sted. Denne bog er oplagt til at sætte gang i samtaler om, hvordan vi (de) former vores (deres) liv og hvad vi (de) kan gøre for at ændre det.

Når Per taler om hvor svært det er at ændre sine vaner, er det jo et godt udgangspunkt for at finde ud af, hvilke vaner eleverne hver især går med og kunne have lyst til at ændre.

Man kunne tage hans opfordring op om at gøre noget nyt og give eleverne en uge til denne opgave: Vælg en ting som du vil ændre og se hvad der sker med dem du er sammen med: Hvilke resultater observerede de? Skriv ned hver aften inden du går i seng!

Desuden er bogen oplagt til brug ved de emner, man som klasselærer skal igennem venskab, kærlighed, seksualundervisning, alkohol og stoffer. Med denne bog har man som lærer et fantastisk materiale til at sætte gang i samtaler i klasserne i forbindelse med tilsvarende emner. Endelig en bog, der samler det hele og udfordrer de unge til at være aktive med at skabe det liv de drømmer om, men mange anser for uopnåeligt.

Birgitte Møs - Rytmikpædagog og Mor til Calvin (14) og Pauline (18)

Birgitte Møs

I takt med at jeg læste afsnit for afsnit af Pers bog, voksede knuden i maven og klumpen i halsen. Da jeg nåede de sidste par sider i kapitlet om forældrenes tidlige død, trillede tårerne ned ad kinderne og satte mange tanker i gang om min egen barndom – og ikke mindst min egen forældrerolle.

Pers historie fik mig til at tænke over vigtigheden af forældres nærvær, tilstedeværelse, omsorg, kærlighed og opmærksomhed. Vigtigheden af at være gode rollemodeller. Og Per ”afslører”, hvad børn lægger mærke til. Vi forældre tror måske nogle gange, at vi kan skjule, at vi er kede af det eller har problemer med ægteskabet. Men – børn mærker alt – og præges af det.

Per formår at skrive på en hudløst ærlig måde, som gør, at man gribes af hans fortælling og man føler at man ”er der selv.”
Per tør sætte ord på svære og tabubelagte sider af tilværelsen – og jeg håber, at hans bog kan hjælpe andre i lignende situationer.”

Anders Hovgaard, 3.K Nærum Gymnasium (18 år)

Anders Hovgaard

Bogen indeholder inspirerende emner der giver dig et bidrag, eller en håndsrækning til den mærkværdige og udfordrende teenagetid. Bogens enorme personlige præg og dens ungdommelige touch giver os teenagere indstillingen til et nyt gåpåmod og drivkraft for at have det bedre med venner, piger og skolen, hvad enten du er den, seje, søde eller nørdede!

Peter Johansen, pædagog & Legepladsleder, Den Grønne Legeplads Virum

Peter Johansen

Per Roager har med bogen ”Tør du, vil du, kan du?” begået en god og nødvendig bog for rigtig mange teenagere. Bogen beretter om et ungt menneskes erfaringer (forfatterens egne) i forbindelse med at mestre livet, at træffe gode og mindre gode beslutninger for sig selv og andre.

Bogens opbygning gør den lettilgængelig, fordi man ikke behøver at læse den fra ende til anden.

Målgruppen har ikke tidligere været tilbudt en bog som denne, fordi den – uanset hvem læseren måtte være, rammer én i hjertekuglen på godt og ondt. Jeg vil til enhver tid anbefale denne bog som mit eget personlige førstevalg til unge mennesker, der har det svært og skal videre med deres liv på bedste måde.